Beste coöperant,
Graag nodigen wij u en uw gezin uit voor de inhuldiging van ons nieuw windpark op Albertdok-Oost. De feestelijkheid zal doorgaan aan de voet van windturbine ADO-05 bij Zuidnatie op zondag 21 november 2021, we vieren dan ook meteen onze eerste Wind voor "A" dag! Wij ontvangen jullie met een smakelijk ontbijt en een rondleiding inclusief woordje uitleg binnenin de turbine.
Jullie zijn welkom tussen 09.00 u. en 13.00 u. in de Narvikstraat te Antwerpen. Wij vragen u wel om vooraf in te schrijven via ons inschrijvingsformulier en uw Covid Safe Ticket klaar te houden aan de inkom. Inschrijven is mogelijk tot en met maandag 15/11.
Meer informatie volgt!
Wind voor "A" toegetreden tot Copias
Wind voor "A" heeft samen met een aantal coöperaties uit de hernieuwbare energiesector de overkoepelende vzw
Copias opgericht. De vzw wil de krachten bundelen van de coöperaties die samen met burgers duurzame energieprojecten realiseren, zodoende hun impact op het energietransitieproces te vergroten en te versterken. Copias gaat een faciliterende rol spelen voor de coöperaties en zet in op betrokkenheid van de burger, adviesverlening, heldere communicatie en een open dialoog tussen het beleid en haar leden.
De klimaatverandering en de groeiende milieuproblemen openen de ogen: versneld investeren in hernieuwbare en duurzame energiebronnen, zoals wind- en zonne-energie, waterkracht, biomassa, … is een belangrijk deel van de oplossing. Het betrekken van de burger bij die omslag is cruciaal voor een breed draagvlak.
Dé manier bij uitstek om burgers te betrekken in de energietransitie is door investeren in hernieuwbare energie voor hen toegankelijk te maken. De coöperatievorm is daarvoor ideaal:
participatie en inspraak staan centraal.
Copias is een onafhankelijke vereniging die met steun van haar leden de belangen behartigt van coöperatieven gericht op de ontwikkeling van hernieuwbare energieprojecten, mét burgerparticipatie in eender welke vorm.
Antwerp Port Epic
Op zondag 12 september werd de vierde editie van de Antwerp Port Epic gereden. Wind voor "A" was opnieuw aanwezig op deze prachtige wedstrijd die de Antwerpse haven doorkruist, langs de Wind voor "A" turbines en doorheen de omliggende polderdorpen.



Ook deze editie van de Antwerp Port Epic was een voltreffer van formaat. Met onder meer Mathieu van der Poel, Tiesj Benoot, Tim Merlier, Rasmus Tiller en ex-winnaars Taco van der Hoorn en Guillaume Van Keirsbulck, stonden er heel wat mooie namen aan de start.
Het was Mathieu van der Poel die, bij zijn allereerste deelname aan de wedstrijd, als eerste over de finish reed. VDP klopte Taco van der Hoorn in een sprint met twee. Tim Merlier vervolledigde het podium.
Wind voor "A" mocht haar huisgemaakte trofee uitreiken aan Tim Merlier met daarbovenop een versgeplukt groentenpakket uit de Biopolder pluktuin voor iedere renner op het podium.
Volgend jaar hoopt Wind voor "A" om, net zoals in 2019, weer samen met haar coöperanten aanwezig te kunnen zijn op deze wedstrijd.
Vleemo 3 bouwt verder aan Kruisschans
In onze vorige nieuwsbrief gaven we een woordje uitleg over de demontage van de Vestas V90 turbine bij de Van Cauwelaertsluis. De turbine wordt vervangen door een efficiënter ENERCON-model, deze ontmanteling vindt plaats in het kader van de repowering op het Kruisschans sluizencomplex.

Ondertussen werden ook de wieken gelift. Zware lasten op grote hoogte hijsen, vraagt omvangrijke veiligheidsmaatregelen. De liftbewegingen worden enkele weken van tevoren besproken met de Havenkapiteinsdienst en het scheepvaartmanagement. Dit zijn de diensten bij het Antwerps havenbedrijf die zich o.a. bezighouden met de planning van aankomende- en vertrekkende schepen. Vanaf dat de schepen in de Scheldemonding binnenvaren, worden deze ingepland. Er worden slots geboekt om deze schepen door de sluizencomplexen van de Antwerpse haven te laten.
Boven op de beperkingen die steeds gelden bij het bouwen van windturbines, zoals ideale weersomstandigheden, waren er bijkomende beperkingen. De planning werd zo opgemaakt dat de liftbewegingen optimaal afgestemd werden met de sluisbezetting, maar de Havenkapiteinsdienst trachtte ook de beschikbare flexibiliteit voor de sluizen zo te regelen dat de nodige tijd gegeven werd om de lifting rustig en gecontroleerd te laten verlopen.

Verder waren er nog de werken aan de Scheldelaan die het niet toelieten om zware transporten door te laten, hierdoor dienden alle onderdelen ‘s nachts in het laatste weekend van juli op de site aan te komen.
